lördag 2 juni 2018

Trädgården

Vi vattnar å vattnar å vattnar varenda kväll och är tacksamma för att vi har älvvatten att tillgå i denna värme. 




Ikväll är tjejerna på övernattning hos sin farmor och farfar, maken snickrar på och jag  har gått över trädgården. Vinbärsbuskarna dignar av det som senare ska bli röda bär och det står inte på förrän jordgubbslandet kommer ge oss de första jordgubbarna.




I min "Mormor Elsa"-rabatt växer det och frodas. Där är alla plantor (utom timjan) hämtade från makens mormors och morfars trädgård innan de sålde huset ifjol. Det ska bli spännande att se hur de ser ut när de blommar eftersom jag inte minns riktigt vad det var jag tog.




I tre andra pallkragar har jag sparat perenner efter min mormor och morfar som fanns här när vi flyttade hit men som jag blev tvungen att flytta på  när vi gjorde om framsidan av huset. De har haft ett par år till på sig att rota sig och där växer det så det knakar.




Den här vintern och våren försvann i ett rasande tempo och jag som tidigare år och jag har knappt sått frön så jag hade något att sätta ut i växthuset. Några små tomatplantor har jag fått fram och satt ut men gurkplantorna jag planterade ut var på tok för små och hade torkat för mig på bara ett par dar när deras rotsystem var alldeles för dåligt i den här värmen. Tur att det då finns färdiga plantor att köpa. Nu gäller det bara att orka hålla allt vid liv.


Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar