måndag 19 januari 2015

Lite tankar om vargjakten

Jag har precis läst en massa kommentarer på ett inlägg som VF.se gjort på FB som handlar om vargjakten och om att de lägger ut bilder på skjutna djur. Jag tycker det är ganska skrämmande hur oupplysta folk verkar vara om vargfrågan eftersom de sitter och skriver om hur hemskt det är med jakten och hur varghatarna är ute och masslaktar vargar. De verkar tycka sig veta precis allt i frågan och nedvärderar folk på landsbygden och jägarna. Jag bor på landet med min familj. Det är jag, min man och våra tre döttrar. Jag har inget emot vargarna, jag tycker definitivt att de ska få finnas och att det ska finnas friska individer som kan föra arten vidare. Jag är heller inte rädd för vargen för egen del, än. Jag är inte heller rädd för att ta en skogspromenad med barnen, än. Jag låter fortfarande mina barn vara ute och leka i trädgården trots att skogen ligger bakom husknuten men i somras började jag titta en extra gång i fårhagen innan de fick springa ut. Det var bara några hundra meter från vår hage, mitt i byn alldeles bredvid affären, som man såg varg i somras och jag ville inte att det skulle vara mina flickor på då knappt sex och tre år som eventuellt skulle upptäcka blodiga och rivna får bakom huset.
 
Varför har vi får då? Ja egentligen har vi inte det utan det är min mamma och pappa som äger dem men vi får ha dem här under sommarmånaderna för att de ska få gå och äta. Skulle vi inte ha fåren här under sommaren skulle marken runt om oss bli igenväxt på bara ett par år (ja det går så snabbt). Vi har än så länge haft turen att slippa angrepp på fåren men jag inser ju att det antagligen bara är en tidsfråga. För några år sen stod det dessutom en varg utan för lagården hos mamma och pappa där de har fåren så det har varit nära några gånger.
 
 
 
 
Här på landet är många jägare men det är det ju även i städerna. Varken jag eller min man jagar men jag är uppväxt i en jägarfamilj där pappa framför allt jagar älg. Mängden kött från uppfödda djur så som nöt, fläsk och kyckling, som jag ätit under min uppväxt är nog minimal jämfört med många andra eftersom frysen fylldes på med älgköttet på hösten och sen var det det som vi hade som basvara i köttväg. T.ex. så gjordes alltid köttfärssåsen på älgkött. Jag vet att för de flesta jägare handlar jakten om ett stort intresse men lika mycket handlar det om att ta hand om djur och natur och se till att allt är i balans. För att hålla denna balans har man de sista åren skjutit allt mindre med älg eftersom älgstammen minskat väldigt i storlek. Att säga att man ska skjuta mindre älg för att vargen ska få mat visar bara på okunskap om hur jakten går till eftersom man redan gjort detta och jakten ständigt anpassas efter tillgången på byte. Vare sig man vill det eller ej så måste man ta hänsyn till människan också när det handlar om natur- och viltvård om människorna ska kunna bo här på landsbygden. Det är människorna som bor här som gör att vi har en levande landsbygd dit många gärna åker på sommaren på semester och på vintern för att åka skidor både på längden och tvären.
 
Jägarna som har varit ute och jagat varg under de sista dagarna har inte varit ute på någon masslakt, de har varit ute på natur- och viltvård. Att älgspåren är färre i skogen än vargspåren, att det idag är nästan lättare att spåra upp en varg än en älg måste ju ändå betyda att vargarna är väldigt många i skogen i våra trakter och att deras naturliga föda inte räcker till längre. Om vi vill ha öppen natur utanför städerna måste man kunna ha tamboskap som hindrar markerna från att växa igen. För att människor ska vilja ha boskap vill man inte ständigt gå och vara rädd för att hitta sina djur ihjälrivna och halvt uppätna i sina hagar.
 
I kommentarerna jag läste var det någon som var arg på att någon haft med sig ett barn på jakten som hade fått se den döda vargen. På nyårsafton fick våra döttrar se en bild på en ihjälbiten hund som tillhörde vår äldsta dotters kompisars familj. Sedan dess är det många tankar och frågor som cirkulerat men det går inte att stänga barnen ute från detta. När en kär familjemedlem till några kompisar dör på detta hemska sätt så får barnen reda på det på ett eller annat sätt så då var det lika bra att det var vi som berättade det. Det har också varit många funderingar från den äldsta dottern när hon hörde att man skulle jaga varg nu. För henne var det dock självklart när vi förklarade att vargarna har blivit så många nu att deras naturliga mat inte räcker till så mycket längre. Inte heller vargarna ska behöva plågas och gå hungriga, det ska vara balans mellan rovdjuren och deras byten men den balansen finns inte just nu.
 
Jag respekterar att folk har olika åsikter när det gäller vargens vara eller icke vara men så länge man själv inte bott mitt inne i vargreviren och upplevt varg på nära håll, då tycker jag man bör respektera de människor som faktiskt gör det och som jobbar för att alla ska kunna leva här, sida vid sida. Att kalla jägarna för mördare visar bara på en enorm okunskap och säger mer om individen som fäller en sådan kommentar än om jägaren som sköt vargen.
 
 
Tack för titten!

5 kommentarer:

  1. Amen.. Vad rätt du har..

    SvaraRadera
  2. Det var ett mycket sunt & tänkvärt inlägg du gjorde här! Du borde kopiera detta å lägga in det rakt av på Srf:s ansiktsbok.

    Mvh
    Danne i Hälsingland

    SvaraRadera
  3. Mycket bra formulerat!!

    SvaraRadera
  4. Tack för att det finns mäniskor som du!
    Underbart skrivet, kopiera ut detta så fler får ta del av det...
    Med vänlig hälsning
    Anders Luleå

    SvaraRadera