torsdag 3 september 2015

Ett par timmar i skolan

Det blev lite bråttom imorse men på mindre än en och en halv timme hade jag fått upp tre barn plus mig själv ur sängarna, fått på oss kläder, fått i oss frukost och gjort oss klara och packat väskor för att sen dra iväg till skolan/förskolan.
 
 
 
 
Jag hade bestämt mig för att vara med Smôla ett par timmar i klassen på morgonen så därför behövde även jag och Lilla M få i oss frukost och se någorlunda respektabla ut innan vi for. Frukosten brukar vi annars ta i lugn och ro efter lämningen.
 

 
 
På schemat stod i dag på morgonen svenska och sen matte för Smôla. På svenskan fick de skriva och rita ett veckobrev att ta med hem. Något av det de varit med om i skolan skulle skrivas ner och tillsammans kom de fram till att de skulle skriva om skolfotograferingen. Smôla ritade ett självporträtt till texten också. Hon lade till lite text om vad de gjort på idrotten och ritade ringar som hänger ner från taket till det.
Lilla M tyckte det var väldigt spännande i klassrummet och jag hade en del jobb med att passa henne så hon inte skulle "riva" stället. Vid ett tillfälle var hon nära att få tag i almanackan där barnen drar bort en ny lapp varje dag och vi konstaterade att det kunde blivit jullov snabbt och en kort termin om hon lyckats dra loss dagar från den.
 

 
 
Efter svenskan var det alltså matte och Smôla tränade på att skriva fina siffror. Det är inte helt lätt att alltid börja från rätt håll och få till fina böjar och streck.
 

 
 
Huvudandledningen till varför jag var med i skolan just idag var att Smôla skulle ha sin första fiollektion och då skulle jag ändå vara med. Idag har hon fått sin lånefiol och lärt sig vad alla delar på fiolen heter och hur man ska hålla den. Läxa tillnästa gång är att träna på att just hålla den och skriva ner fiolen alla delar på ett papper med en bild av den. Jag var lika gammal jag när jag började spela och jag minns hur jag i min ensamhet på mitt rum inte orkade hålla mig från att även ta ur stråken ur fodralet fast jag inte fick det första veckan. När mamma kom på mig blev hon inte glad. Jag får väl se till att ha koll på min egen dotter nu och se till att hon bara gör det hon ska och inget annat =)
 
  
Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar