onsdag 26 augusti 2015

Lite jobbig kväll...

Idag var det dags för ettårsbesöket på BVC och med andra ord också dags för tredje omgången med vaccin. Två sprutor, en i varje lår fick hon min stackars flicka och hon grät så tårarna sprutade. Det var nog inte långt ifrån att denna spruträdda mamman också fält en tår när jag såg hur ledsen hon blev. Som tur var så var allt över snabbt och efteråt var allt glömt och hon sprang glatt till bilen efter att först besökt farmor på jobbet. 
 
 
 
 
Vid båda vaccinationstillfällena tidigare har hon blivit väldigt ledsen på kvällen och vi har förstått att hon haft ont. Efter besöket på BVC så for vi därför till apoteket och köpte på oss Alvedon. Nu sover hon gott vad det verkar men då har hon också en tablett i kroppen för innan hon la sig hade febern börjat stiga och låg nära 38 grader. Hon var ledsen och verkade ha ont i benen. Att byta blöja är inte helt lätt för hon vill inte räta ut benen riktigt när hon har ont efter sticken. Jag får trösta mig med att det skulle varit så mycket värre om vi struntat i vaccinationen och hon fått någon av de sjukdomar hon nu inte ska kunna få istället. Då hade det antagligen inta hjälpt med en Alvedon eller två innan det onda varit borta. Men visst är det tufft att utsätta sitt allra käresta för något man vet de inte kommer må så bra av för en stund.
 

 
 
Kvällen var inte helt lätt för övrigt heller. Lagom till läggningen så var helt plötsligt vattnet borta i kranen men jag lyckades fylla en gryta i köket med det som fanns kvar i ledningen och som vi kunde ha till tandborstning. Smôla stod med tandkräm full munnen när jag upptäckte att det inte kom något ur kranen så det var inte så kul. Ikväll hade dessutom båda de större tjejerna svårt att somna. Lilla S somnar vanligen direkt hon lägger sig vilket är otroligt skönt när jag ska försöka lägga Lilla M också. De kvällar Lilla S inte somnar utan kommer upp och springer (som ikväll) störs Lilla M när hon håller på att somna och sen är cirkusen igång. Smôla däremot har svårt att somna nästan varenda kväll trots att hon ofta är väldigt trött. Ikväll slutade det med att hon grät av trötthet innan hon orkade slappna av så pass att hon somnade. Jag tar tacksamt emot tips på hur jag kan få henne att somna snabbare på kvällen. Som det är nu kan hon ligga vaken i över två timmar innan hon slocknar. Hon läser eller lyssnar på sagor eller stilla musik men det hjälper inte.
 

 
 
Imorgon hoppas jag att det värsta gått över för Lilla M  så att hon kan få en ganska bra dag trots det hon fått genomlida idag. Mammas lilla tjej som idag, nästan tretton månader gammal, vägde 9540 g och var 72,5 cm lång. Nu ska jag snart gå och krypa ner bredvid henne i sängen.
 
Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar