lördag 16 september 2017

Om att sysselsätta sjuka barn

Jag förstår om man tycker det blir tjatigt att läsa om alla sjukdagar i vår familj men tyvärr har sjukstugan fortsatt även denna vecka. Förra helgen låg ju Lilla M i feber och hennes förkylning har övergått i hosta senaste dagarna.




Förra veckan var Smôla hemma från skolan en dag med halsont och var inte särskilt pigg resten av veckan heller. Hon hade ingen feber men det fick hon i torsdags istället. Onsdagen mer eller mindre tvingade jag henne iväg till skolan trots väldigt ont i halsen men i torsdags gick det helt enkelt inte när hon även fick feber utöver sin väldigt svullna och röda hals och jag fick pussla ihop min dag bäst det gick. 




Igår var hon mycket bättre men då låg Lilla S i feber hela dagen istället och bara grät och grät över hur ont hon hade i halsen. Idag är alla som tur är mycket bättre och ingen har feber. Tjejernas halsar är fortfarande svullna men de har kunnat vara i farten idag.




Det är en utmaning att hålla dem sysselsatta för precis som för de flesta andra föräldrar skulle jag tro, är det en kamp för att hålla ner timmarna framför olika skärmar. Under veckan har de faktiskt inte fått använda vare sig paddor eller dator. Innan de skulle få sitta framför dem igen skulle varsin bok läsas ur. Idag hade de båda fixat det och de har tom skrivit varsin recension av böckerna mot en guldpeng i belöning.




När böckerna nu var utlästa fick de så klart en stund med sina paddor men efter det "beordrade" jag dem att lägga pussel. De har hur mycket olika saker som helst att sysselsätta sig med inomhus egentligen men de har själva svårt att komma på det. Imorgon ska jag allt försöka få ut den någon timma också.


Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar