lördag 5 september 2015

Kalas med Frosttema

En vecka senare än vi tänkt ifrån början var det idag dags för Smôlas barnkalas. Förra lördagen var vi ju tvungna att ställa in när Smôla fick feber men idag gick det som planerat.
 
 
 
 
Frosttema hade hon sagt att hon ville ha så Frosttema fick det bli.
 

 
 
Jag och M hade klätt in matsalsdelen av vardagsrummet med vita gardiner. Eftersom detta är en del av huset som vi ännu inte har hunnit renovera så kunde vi, utan att bry oss om hålen i väggarna, skruva i skruvar som vi hängde upp gardinstänger på.
 

 
 
Över bordet hängde jag sedan ett tunt organzatyg som jag hängde snöstjärnor av olika slag i. Några hade vi pärlat, några fann jag i en låda i källaren. Dessa glittriga snöstjärnor med spegelglas har jag funderat på tidigare vart de tog vägen när vi flyttade hit. I lådan där jag nu fann dem efter sju år, fann jag en del andra fynd också som jag inte ens har kommit ihåg att vi haft förrän jag fick se dem nu.
 

 
 
Till denna typ av temakalas kan man köpa hur mycket olika produkter som helst anpassade till temat. Jag valde att beställa papptallrikar, servetter, vimplar, ballonger, godispåsar och lite saker att fylla påsarna med, som hade Frosttema. Utöver det köpte jag den silverfärgade duken på bordet som är av något plastmaterial och alltså går att använda igen, de prickiga sugrören, plastskedar, silvertutorna som barnen tutade i tre timmar i(!), silvervimplar och snöstjärnorna på bordet. Istället för att köpa engångsmuggar använde vi våra vanliga dricksglas som passade väldigt bra.
 

 
 
På nätet finns det massor av gratismaterial som man själv kan skriva ut så där fixade vi etiketter av olika slag.
 

 
 
Jag letade också reda på olika saker och recept på sådant som vi kunde bjuda på och som skulle passa in i temat. Här är det Kristoffers snöbollar som ligger i skålen.
 

 
 
Det bjöds också på Olofs fötter (godissockerbitar), snöiga stentroll (chokladbollar), Svens horn (salta pinnar) och Olofs näsor (morötter)
 

 
 
Jag hade gjort en tipspromenad på temat också som barnen fick gå innan det blev korv med bröd. Tyvärr så spöregnade det under eftermiddagen så vi fick improvisera inomhus och sätta upp den inne helt enkelt.
 

 
 
Sista veckorna har vi gjort slut på några tusen pärlor. Här är det Anna, Elsa och Olof  som hade en hederplats på kalaset. Anna pärlade Smôla så sent som idag. Om man vill hitta pärlplattemönster så är Pinterest en guldgruva. Förutom dessa pärlplattor, låg det under varje glas en stor snöstjärna som glasunderlägg. 
 

 
 
En massa presenter blev det också som skulle öppnas och det var till stor belåtenhet som synes.
 

 
 
Lilla M var med och lekte hon också det hon kunde.
 

 
 
Mellan korven och fikat lekte barnen själva en stund men de fick också testa att med förbundna ögon sätta en morotsnäsa på Olof. Jag har själv ritat de olika delarna av Olof som vi sen klippte ut och limmade fast på det större pappret.
 

 
 
De verkade tycka det var väldigt roligt och skrattade gott åt alla knepiga positioner näsorna fick.
 

 
 
Jag hade bakat cupcakes till fikat med blå frosting, snöstjärnor och caketoppers.
 

 
 
Någon tårta brydde vi oss inte om vilket var tur med tanke på hur mätta alla barnen blev på allt det andra. Däremot hade vi glass för de som ändå ville och den gjorde jag ett litet slott/borg av. Fint? - nja, men det gick hyfsat snabbt att fixa till och det dög bra.
 

 
 
Efter tre timmar var det dags för alla att åka hem och de fick då med sig en liten cellofanpåse med lite gott och någon överraskning i. En nöjd Smôla satt sen på sitt rum och ägnade sig åt sina presenter innan det var sängdags. 
 
 
Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar