onsdag 19 augusti 2015

Läsårsstart

Trots att Smôla måste varit väldigt trött imorse efter att ha kommit sent i säng igår så var hon inte direkt svårväckt. Att skolan skulle börja på nytt efter sommaren trängde undan alla trötthetskänslor och hon ville upp och packa klart nya ryggsäcken hon fick av mormor och morfar i födelsedagspresent.
 
 
 
 
En strålande fin första skoldag/förskoledag har de haft flickorna men det var en aning kyligt (ca 8 grader) när vi drog iväg imorse och därför fick de dra på sig både tröja och jacka.
 

 
 
Lilla S var minst lika förväntansfull på dagen som Smôla och det var inga som helst problem att få lämna henne. Det är så otroligt skönt att mina barn nästan alltid trivts på dagis/skola och de lämningar som varit jobbiga är lätträknade. Det har varit desto fler gånger som varit svårare vid hämtningen istället eftersom Lilla S ofta vill vara kvar och leka mer. Under förra läsåret hände det någon gång att jag fick bära ut henne skrikandes utan ytterkläder i bilen mitt i vintern.
 
 
 
 
Nu är hon större och förståndigare (eller?) men ndet märktes när jag hämtade henne idag att hon var trött efter en tidig morgon och efter det höga tempot på förskolan. Hungrig var hon nog också så det var lite kämpigt att hålla henne på bra humör innan vi var hemma.
 

 
 
Smôla var på strålande humör däremot när jag hämtade henne och ville berätta om dagen. Att börja första klass kan ju vara en väldigt stor sak för många barn men i vår skola här är det ingen större skillnad mot ifjol eftersom klassrummet är detsamma och även lärarna även om hon nu har en ny mentor. Den största skillnaden kommer nog egentligen vara att hon nu ska gå fem dagar i skolan, hon som aldrig behövt upp en enda fredagmorgon förut om inte familjen skulle iväg på något speciellt. Om jag har förstått det rätt så har man i år delat in skolan i en F-2:a och en 3-5:a fast F-klassen har inte samma mentor som ettor och tvår har.
 
För mig så är denna termin den sista jag kommer vara hemma på heltid och vara föräldraledig vilket  känns ganska vemodigt. Jag trivs verkligen med att vara hemma och dagarna rusar på med ständigt nya projekt. Jag har verkligen inga problem med att få tiden att gå som en del föräldrar upplever när de är hemma. Efter jul ska jag börja jobba igen så då ska även Lilla M börja på förskolan. Så långt framåt i tiden vill jag dock inte tänka än utan nu ska jag njuta av den tiden jag har hemma fram tills dess. Frågan är bara hur jag ska få tiden att räcka till till allt jag vill göra...
 
 
Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar