onsdag 21 januari 2015

Bokslukerska

Det är inte helt lätt att få vår snart sex och ett halvt år gamla Smôla att släcka lampan på kvällen. Efter att jag eller M läst högt för henne så ligger hon själv och läser högt ur någon bok. Hon läser så bra nu att hon tycker det är kul att läsa själv och inte bara ligga och titta på bilderna. Allt blir inte rätt men det mesta behöver hon inte ens ljuda sig igenom och hon suger åt sig som en disktrasa när man förklarar hur olika bokstavkombinationer ger olika uttal när man läser dem.
 
 
 
 
I höstas köpte jag en bok om Lassemajas detektivbyrå och i julklapp fick hon en till och de hör till favoriterna just nu. Petssonböckerna är också alltid populära men en och annan Bamsetidning bläddras det ju i också och barnen fick en prenumeration i julklapp. Två hyllor i Smôlas Expedithylla är fulla av böcker och dessutom lånar hon några böcker av bokbussen med jämna mellanrum. Sist kom hon hem med bl.a. en liten bok om Lilla Anna och Långa farbrorn som hon läste från början till slut utan problem. De tjockare böckerna läser hon annars själv när vi redan läst dem en gång för henne och hon redan vet vad det handlar om. Här om kvällen orkade hon dock inte vänta på nästa gång när vi hade läst ett kapitel i Tomtemaskinen utan hon fortsatte helt enkelt själv med nästa avsnitt. Själv har jag en längre tid nu varit otroligt dålig på att läsa böcker. Det är synd för jag älskar det och skulle verkligen vilja ta tag i det igen. Det får nog ändå vänta tills jag inte ammar så mycket på kvällarna och Lilla M inte störs så mycket av att jag har sänglampan tänds. Jag har en stor bokhög som ligger och väntar på mig så på olästa böcker råder det ingen brist.   
 
Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar