tisdag 5 september 2017

Hemmapyssel i höstrusket

Grått hela dagen idag och framåt kvällen drog det igång att regna. Tisdag innebär det här läsåret att det är ledig dag för mig och jag och Lilla M har pysslat här hemma. För ett antal veckor sen beställde jag hem två tyger på rea för att sy klänningar av till tjejerna. Jag har inget exakt mönster på de klänningar som jag vill sy men med mammas (textilfrökens) hjälp som klipper dem åt mig så löser det sig bra ändå. Idag har jag börjat sy den första av alltså totalt sex klänningar och det är så kul när man väl kommer igång och har symaskiner och strykbädd på plats.  Trevligt att få tillbringa några timmar i pysselrummet vi gjorde iordning förra hösten också.




Under helgen som gick putsade jag nästan alla fönster i huset. Bara de som vänder mot baksidan där det brädfodrades för fullt än då är kvar. Så skönt att få bort all spindelväv på utsidan och flugbajs på insidan. Idag när allt var grått bestämde jag mig för att byta gardinerna i köket till mina höstgardiner som ni som följt mig här på bloggen, säkert känner igen. Lite konstigt är det att man väljer när det blir mörkare ute att sätta upp mörka gardiner som stänger ute det lilla ljus som finns. Jag gillar ändå dessa gardiner med höstfärgerna och det känns ombonat och mysigt i köket med dem. Till helgen tänker jag att jag ska införskaffa lite nya blommor till köket också och ta bort de rosa Mårbackorna som gjort sitt för den här sommaren.




Även på övervåningen har jag börjat höstpiffa lite. Soffklädseln åkte i tvättmaskinen för den var ganska fläckig efter sommaren och de rosa kuddvaren åkte av och byttes mot andra med mer höstfärger i rostrött. Problemet är bara att på golvet framför soffan ligger en stor ullmatta i rosa. Den har varit jättefin där hela sommaren men nu passar den inte riktigt in. En ny matta står därför högst på önskelistan just nu =)

Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar