måndag 26 november 2012

4 veckor kvar till julafton

Sen jag bloggade här sist så har jag hunnit med att fylla år. Den bästa presenten den dagen var nog att Lellas ögoninflammation gick över, jätteskönt. Dagen efter var vi några ur hembygdsföreningens styrelse som skrev de julkort som föreningen ska skicka i år. På fredagskvällen var det sen dags för födelsedagsfika här hemma och lite förberedelser inför lördagen då vi stöpte ljus i vår tvättstuga. När vi väl fick ordning på temperaturen i stöpkärlet så gick det riktigt bra och vi fick raka, fina ljus. Det var dock inte så roligt till att börja med och jag trodde nog ett tag att vi skulle få strunta i allt. Av de nio timmar som stöpningen tog så använde vi fem till att doppa ljusen, resten gick åt innan vi ens kom igång. Det är för långt mellan gångerna vi stöper så därför får man ingen rutin på det. Stöpkärlet var dessutom helt nytt för mig så jag visste inte alls hur det fungerade. Skönt att resultatet ändå blev bra.

Om fyra veckor idag är det julafton! Ifjol var adventstiden så lång den kan vara med julafton nästan en hel vecka efter fjärde advent. I år är denna tid nästan en hel vecka kortare och det kommer nog märkas av och det kommer bli mer stressigt att hinna med det man vill innan jul.
Jag brukar aldrig plocka fram tomtar och annat julpynt förrän precis innan julafton när jag städat klart och huset känns rent och fint. Till advent brukar jag däremot putsa fönstrena och byta gardiner, sätta upp stjärnor och stakar i fönstrena och fixa den utebelysning vi ska ha. I år har redan lite av julpyntet kommit fram faktiskt. Jag har tagit in ett par minijulgranar som jag satt i varsin kruka och hängt tovade hjärtan respektive mina egenstickade julgranskulor i. När jag hör andra berätta om sina jultraditioner så verkar det ganska vanligt att man plockar fram det mesta redan till advent. Har man konstgjord gran verkar många ta fram den ganska tidigt också. Någon riktig julgran kommer det inte bli här förrän någon dag före jul men jag tror jag ska testa att smyga fram någon tomte och mina änglar kanske. Frågan är om man inte hinner bli väldigt trött på alltihop innan trettonhelgen om man börjar för tidigt?
Första utomhusslingan har jag tänt idag vid fågelbordet som M gjorde iordning igår. Under veckan, om jag hinner, ska jag försöka få till en girlang av granris att hänga runt ingången. Stjärnor och stakar inomhus sätter jag inte fram och tänder förrän på fredag. Det är alltid så mysigt med fredagskvällen vid 1:a adventshelgen om man hunnit klart och kan tända i alla fönster.

2 kommentarer:

  1. Jag brukade också ta fram alla tomtar och sånt precis innan jul, men då jag plockar bort allt direkt efter nyår så blev det så kort tid det fick vara framme. Så nu tar jag fram allt utom granen till advent.

    SvaraRadera
  2. Jag är uppväxt med att tomtarna och granen plockades fram/kläddes dagen innan julafton.
    Nu tar jag fram tomtar tidigare oftast vid andra advent så att vi och framför allt får njuta av dem då vi inte är hemma så mycket under jul och nyår.
    Vi har även plastgran(fast vi vill ju ha riktig) tidigar för annars får barnen inte ha någon gran här.
    Kram Anna

    SvaraRadera