söndag 12 februari 2017

Trött på feber

Sist jag bloggade hade jag suttit med Lilla M i soffan större delen av dagen. Efter att ha sovit bort stora delar av dagen somnade hon ändå vid sju på kvällen och sov sen till sju på morgonen men då var febern borta. Efter att ha skickat iväg Smôla till skolan åkte vi andra fyra därför allihop till Torsby för Lilla S skulle till BVC och få sin femårsspruta.




Dagen flöt sen på rätt så bra och när Smôla slutat skolan var det dags för utvecklingssamtal för henne så jag stack iväg på det och allt var frid och fröjd. På kvällen när vi skulle äta mat var däremot båda de stora tjejerna ledsna för båda hade ont i vänster överarm. Lilla S pga. sprutan vilket inte var så konstigt, hon är fortfarande ordentligt röd och varm på området runt sticket, medans Smôlas onda arm berodde på att hon blivit påkörd i pulkabacken av två kompisar som mer eller mindre suttit på hennes arm. Hon var svårtröstad och kom och kröp upp i mitt knä efter maten och då kände jag att hon var ganska varm. Efter att ha tagit tempen kunde vi konstatera att hon mycket riktigt hade lite feber och jag gick upp och bäddade ner både henne och Lilla S i vår säng där de kunde titta på fredagskvällsprogrammen på barnkanalen innan de somnade.  




Under gårdagen låg de alla tre på en temp mellan 37,5 och 37,7 så vi höll oss i stillhet. Själv fick jag väldigt ont i huvudet efter lunch så jag gick och la mig och sov tom en stund innan jag tog Alvedon och kunde funka någorlunda normalt igen.




Idag var jag så trött på allt vad feber och sjukdom heter så jag skickade ut hela familjen när jag konstaterat att ingen hade feber och solen var på väg att bryta igenom molnen. Eftersom vi under flera år tänkt beskära våra gamla äppelträd så tog jag idag äntligen tag i saken och började såga i trädet. Från att det från början knappt gick att se igenom det på vissa ställen trots avsaknaden av löv nu på vintern, är det nu väldigt luftigt. Till veckan ska M köpa ny sekatör och sen ska vi ta de tunna grenarna som sticker rakt upp från trädet också.




Nu är det bara att hoppas att trädet överlever den omilda behandlingen så att vi kan få fina äpplen. Tjejerna var med och drog bort riset efteråt och sen tog vi flickorna på släp på bobar och pulkor och gick bort till stora pulkabacken borta i fårhagen. Där åkte vi sen en stund och hade kul ända tills Lilla S landade med ansiktet i skarsnön och skrapade sig lite grann i ansiktet. Då var det bara att ge upp och gå in och försöka få till lite lunch för att få alla på bra humör igen.

Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar